Zichtbaarheid in het donker: meer dan een fluohesje
- Heel wat factoren spelen een rol voor de zichtbaarheid van voetgangers en fietsers. Het is niet omdat een kwetsbare weggebruiker een fluohesje draagt, dat andere weggebruikers hem ook opgemerkt hebben.
- Het belang van fluohesjes voor de zichtbaarheid en verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers in het donker wordt soms wat overschat. Zowel door kwetsbare weggebruikers als door andere weggebruikers.
- Voor fietsers is degelijke fietsverlichting minstens even belangrijk om van ver opgemerkt te worden door andere bestuurders. Lees meer over fietsverlichting en reflectoren.
- Maar zichtbaarheid van fietsers en voetgangers gaat over veel meer dan fietsverslichting of fluohesjes. Ook automobilsten en wegbeheerders dragen een stuk van de verantwoordelijkheid.
Geef je mening
Ben jij fan van fluohesjes?
Wat speelt ook mee voor de zichtbaarheid van fietsers en voetgangers in het donker?
Snelheid waarmee chauffeurs rijden
- Als je je als bestuurder aan de snelheidslimiet houdt, heb je meer tijd om iedereen op tijd te zien. Bij een onverwacht manoeuvre zal je op tijd kunnen stoppen voor fietsers, voetgangers, e-steps, enzovoort.
- Ook in het donker en 's nachts is de snelheidslimiet de veiligheidslimiet. Tips om je aan de snelheidslimiet te houden.
- Óf voetgangers en fietsers op tijd gezien worden, heeft dus ook te maken met de snelheid waarmee andere chauffeurs rijden.
Afleiding door gsm bij automobilisten en andere bestuurders
- Zorg dat je nooit afgeleid bent tijdens het rijden. Focus altijd op de weg, niet op je gsm. Dan is de kans groot dat je alle voetgangers en fietsers op tijd ziet, ook als het donker is. Tips om zonder afleiding te rijden.
- Een chauffeur die afgeleid is, mist cruciale informatie. In het ergste geval ziet hij andere weggebruikers niet. Dan maakt het zelfs niet uit of fietsers en voetgangers fluo- of reflecterende kledij dragen.
Kijken en correct voorrang verlenen aan fietsers en voetgangers
- Kijk als bestuurder altijd 2 keer voor je afslaat, en zeker in het donker. Je moet voorrang verlenen aan weggebruikers die rechtdoor rijden of stappen. In het donker zijn fietsers en voetgangers moeilijker zichtbaar in je spiegels door hun smalle profiel.
- Laat je niet verrassen door de snelheid van sommige kwetsbare weggebruikers. E-bikes en e-steps mogen tot 25 km/u rijden en speedpedelecs en bromfietsen klasse B tot 45 km/u.
- Als chauffeurs niet kijken om voorrang te verlenen, kunnen ze fietsers of voetgangers niet zien, ook al hebben die een fluohesje aan. Wanneer moet je voorrang verlenen aan fietsers?
Verlichting van de openbare weg
- Hou er als chauffeur altijd rekening mee en zeker in het donker dat er overal fietsers of voetgangers kunnen opduiken, ook op minder goed verlichte wegen of baantjes waar nauwelijks verkeer komt 's nachts.
- Fietsers en voetgangers zijn beter zichtbaar als de openbare weg, het zebrapad, het fietspad of het voetpad goed verlicht zijn. Maar dat is helaas niet overal het geval.
Inrichting van de openbare weg
- Wees aandachtig op plaatsen waar je voetgangers en fietser kan verwachten, want je kan ze niet overal van ver zien staan. Vertraag altijd aan kruispunten en zebrapaden en kijk extra uit voor hun aanwezigheid.
- De inrichting van de weg kan ervoor zorgen dat je als automobilist fietsers of voetgangers niet altijd van ver kan zien.
- Bijvoorbeeld: als het fietspad of voetpad achter een rij geparkeerde auto's ligt, of als een zebrapad tussen een rij geparkeerde auto's of dicht bij een bocht ligt.
Kies jij voor losse of vaste fietsverlichting?
Kies jij voor losse of vaste fietsverlichting?
Kies jij voor losse of vaste fietsverlichting?
Kies jij voor losse of vaste fietsverlichting?
Kies jij voor losse of vaste fietsverlichting?
Kies jij voor losse of vaste fietsverlichting?
Kies jij voor losse of vaste fietsverlichting?
Lees meerUpdate: 17.10.2024