Nut van de zone 30
Geef je mening
Waarom maakt 30 km/u het verschil?
Op plaatsen met veel kwetsbare weggebruikers
- Het is je vast ook al opgevallen dat de voorbije jaren steeds meer steden en gemeenten ervoor kiezen om in het centrum en in woonwijken een zone 30 in te voeren.
- Niet toevallig zijn dat plaatsen waar kwetsbare weggebruikers de ruimte delen met gemotoriseerde weggebruikers.
- Om de veiligheid van álle weggebruikers maximaal te garanderen is een snelheidslimiet van 30 km/u de meest verantwoorde keuze.
Als je 30 km/u rijdt, zie je meer
- Hoe trager je rijdt, hoe meer je ziet van wat er links en rechts van jou gebeurt. En dat verkleint het risico op ongevallen.
- In een zone 30 heb je gemengd verkeer. Je kan er veel scholieren, winkelende mensen, leveranciers, overstekende weggebruikers, fietsers, voetgangers, enzovoort, verwachten.
- In theorie zijn er daardoor veel potentiele verkeersconflicten tussen weggebruikers mogelijk.
- Daarom is het van groot belang dat je traag rijdt, dan zie je méér. Zo kan je altijd op tijd reageren en ongevallen vermijden.
Als je 30 km/u rijdt, sta je sneller stil als je moet remmen
Als je 30 rijdt, sta je veel sneller stil als je (onverwachts) moet remmen. Want hoe hoger je snelheid, hoe groter je stopafstand.
Stel dat je in een woonwijk rijdt. En ongeveer 13 meter voor je ogen rent plots een kind de straat op.
- Als je 30 km/u rijdt op het moment dat je dat ziet gebeuren en je duwt onmiddellijk je rempedaal in, dan sta je na 13 meter stil.
- Rij je 50 km/u op dat moment en je duwt onmiddellijk je rempedaal in, dan sta je pas na 27 meter stil. Je kan dus onmogelijk nog op tijd stoppen. Erger nog, na 13 meter zou je het kind aanrijden met de volle snelheid van 50 km/u want je reactieafstand alleen al is 14 meter. Pas daarna begint de remafstand. Je hebt nog eens 13 meter nodig voor je volledig stilstaat (14 + 13 = 27).
Als je 30 km/u rijdt, heeft een kwetsbare weggebruiker veel meer overlevingskans
Als er toch een ongeval in een zone 30 gebeurt, zijn de gevolgen meestal minder zwaar dan wanneer een zelfde ongeval met een hogere snelheid zou gebeuren. Want de klap bij een aanrijding is veel harder naarmate je snelheid hoger ligt.
Bij een aanrijding met 50 km/u loopt een voetganger ongeveer 3 keer meer risico op zware verwondingen en 6 keer meer risico om te overlijden dan bij 30 km/u.
Zone 30 in schoolomgevingen
Kinderen extra beschermen
De ideale situatie is dat een school in een autoluwe omgeving ligt die veilig is ingericht voor fietsers en voetgangers. Of in een omgeving waar permanent een snelheidslimiet van 30 km/u geldt, zoals in een fietszone. Maar de realiteit is soms anders.
Om schoolgaande kinderen en jongeren te beschermen worden schoolomgevingen daarom bijna overal afgebakend met een zone 30. Het begin herken je aan de combinatie van 2 verkeersborden: een gevaarsbord dat wijst op de aanwezigheid van veel kinderen, met daaronder een zone 30 bord dat de snelheidslimiet aanduidt.
Het einde van de zone 30 in schoolomgevingen wordt op de meeste plaatsen aangeduid met een vast verkeersbord 'einde zone 30' (ook op plaatsen waar aan het begin van de zone 30 een dynamisch bord staat).
Waarom geldt de zone 30 in schoolomgevingen op de ene plaats altijd en op de andere niet?
Als je in een schoolomgeving komt, moet je op sommige plaatsen op ieder moment van de dag 30 km/u rijden en op andere plaatsen niet. Vraag jij je soms af waarom? Wie maakt die keuzes en waarop zijn ze gebaseerd?
Vaste verkeersborden
- Als de school in een woonomgeving of in een centrum ligt, zal de wegbeheerder (de gemeente of het Vlaams Gewest) meestal kiezen voor vaste verkeersborden.
- Als er vaste verkeersborden staan, geldt de snelheidslimiet van 30 km/u altijd.
- Ook buiten de schooluren, in het weekend en in schoolvakanties mag je maximaal 30 km/u.
- Het zijn plaatsen waar je ook buiten de schooluren vaak fietsers en voetgangers kan verwachten. Ze delen de weg met het gemotoriseerde verkeer. Een vast zone 30 bord is dan een veilige en logische keuze in die schoolomgeving.
Dynamische verkeersborden
- Ligt de school aan een drukkere hoofdweg (met een snelheidslimiet van 50 of 70 km/u) dan kiest men vaker voor een variabele zone 30 in de schoolomgeving, aangeduid met dynamische verkeersborden.
- Op die plaatsen is de snelheidslimiet alleen van toepassing op momenten dat de borden oplichten, doorgaans bij het begin en einde van een schooldag.
- De reden van de keuze is meestal de hoofdfunctie van de weg. Op een verbindingsweg die hoofdzakelijk bedoeld is voor een vlotte doorstroming van gemotoriseerd verkeer, zal men sneller voor dynamische verkeersborden kiezen.
Hoeveel kost een snelheidsovertreding in een zone 30?
Lees meerUpdate: 08.07.2024
Bronnen:
- Jurewicz, C., Sobhani, A., Woolley, J., Dutschke, J., & Corben, B. (2016). Exploration of Vehicle Impact Speed - Injury Severity Relationships for Application in Safer Road Design. Transportation Research Procedia, 14, 4247–4256. Meer info.
- Martin, J. L., & Wu, D. (2018). Pedestrian fatality and impact speed squared: Cloglog modeling from French national data. Traffic Injury Prevention, 19(1), 94–101. Meer info.
- Factsheet van de Europese Commissie, 2021. Meer info