Veiligheid is belangrijker dan voorrang! Als kwetsbare weggebruiker ben je kansloos tegen een vrachtwagen.
Zet je nooit vlak voor of naast de cabine van een vrachtwagen.
Fiets of wacht aan een kruispunt niet naast de laadbak of oplegger van een vrachtwagen.
Ga nooit achter de laadbak of oplegger van een vrachtwagen staan.
Blijf altijd minimum 3 meter rechts achter een vrachtwagen als die aan een kruispunt vertraagt of staat te wachten voor het rode licht.
Zet je ver genoeg naar voor in het opstelvak voor fietsers als je als eerste aan een kruispunt komt.
Komt er nadien een vrachtwagen in jouw buurt staan, maak dan altijd oogcontact met de bestuurder om zeker te zijn dat hij je gezien heeft, geef elkaar een duidelijk teken voor je een manoeuvre uitvoert.
Maak altijd oogcontact met een vrachtwagenbestuurder aan een zebrapad. Geef elkaar een teken voor je oversteekt.
Laat een vrachtwagen altijd voorgaan of stop als hij een rotonde wil verlaten of oprijden. Als fietser zit je bijna altijd in de dode hoek op een rotonde.
Ben je met een fluohesje beter zichtbaar in de dode hoek?
In een dode hoek is niemand zichtbaar, ook niet met een fluohesje of goede fietsverlichting. De dode hoek is de ruimte die buiten het gezichtsveld valt. Een fluohesje en goede fietsverlichting zijn uiteraard nuttig om op te vallen. Zo merkt een vrachtwagenbestuurder je misschien sneller op als je nog niet in de dode hoek ‘verdwenen bent’.
Welkom! Onze website maakt gebruik van cookies en soortgelijke technologieën. Dit helpt ons om u een betere gebruikerservaring te bieden wanneer u onze website bezoekt en stelt ons ook in staat om deze te optimaliseren. Wij plaatsen alleen strikt noodzakelijke cookies zonder uw voorafgaande toestemming. Voor alle andere cookies zullen wij u eerst om toestemming vragen. Lees ons privacy- en cookiebeleid voor meer informatie.