Header

Zone 30, belachelijk traag?

In steeds meer steden en gemeenten mag je in woonwijken niet sneller dan 30 km/u rijden. Niet toevallig op plaatsen waar je als bestuurder de weg deelt met veel fietsers en voetgangers. ‘Maar 30 km/u is wel heel traag’, denk je misschien. Er zijn nochtans een paar heel goede redenen voor:

Veel breder gezichtsveld

Met 30 km/u heb je een veel breder gezichtsveld dan bij hogere snelheden. Zo zie je veel beter wat er links en rechts van je gebeurt en kun je op tijd reageren op mogelijke hindernissen. Bij 30 km/u heb je letterlijk en figuurlijk veel meer oog voor andere weggebruikers en verkleint je risico op een ongeval!

Je staat sneller stil

  • Met 30 km/u bedraagt de stopafstand op een droog wegdek 9 m (12 m op een nat wegdek).
  • Met 50 km/u bedraagt de stopafstand 25 m op een droog wegdek  (30 m op een nat wegdek).
  • Met 70 km/u bedraagt de stopafstand 49 m op een droog wegdek (56 m bij nat wegdek).

Grotere overlevingskansen bij een aanrijding

  • Bij een aanrijding met 30 km/u heeft een voetganger 90% kans om te overleven.
  • Bij een aanrijding met 50 km/u daalt die overlevingskans tot zowat de helft.
  • Een aanrijding met 70 km/u kan nagenoeg geen enkele voetganger overleven.

Dat komt uiteraard omdat de klap van de aanrijding veel harder is naarmate de snelheid stijgt.

Een voorbeeld:

Je rijdt in een woonbuurt en plots holt een kind achter een bal aan de straat op, een tiental meter voor je auto. Je gooit je remmen dicht. Rij je met 30 km/u, dan sta je na 9 m stil (als de straat niet nat is) en komen zowel jij als het kind er met de schrik vanaf.

Rij je met 50 km/u, dan sta je pas na 25 m stil en kun je dus onmogelijk op tijd stoppen. Erger nog, op het moment van de aanrijding raak je het kind nog met een snelheid van 45 km/u, een klap die dodelijk kan zijn. Want pas in de laatste meters van je remmanoeuvre neemt je snelheid het meest af, ook al gooi je van bij de eerste meter alles dicht!