Header

Zone 30, belachelijk traag?

In steeds meer steden en gemeenten mag je in het centrum en de woonwijken niet sneller dan 30 km/u rijden. Niet toevallig op plaatsen waar je als bestuurder de weg deelt met veel fietsers en voetgangers. ‘Maar 30 km/u is wel heel traag’, denk je misschien. Er zijn nochtans een paar heel goede redenen voor:

Veel breder gezichtsveld

Met 30 km/u heb je een veel breder gezichtsveld dan bij hogere snelheden. Zo zie je veel beter wat er links en rechts van je gebeurt en kun je op tijd reageren op mogelijke hindernissen. Bij 30 km/u heb je letterlijk en figuurlijk veel meer oog voor andere weggebruikers en verkleint je risico op een ongeval!

Je staat sneller stil

  • Met 30 km/u bedraagt de stopafstand op een droog wegdek 13 m (15 m op een nat wegdek).
  • Met 50 km/u bedraagt de stopafstand 27 m op een droog wegdek  (32 m op een nat wegdek).
  • Met 70 km/u bedraagt de stopafstand 45 m op een droog wegdek (55 m bij nat wegdek).

Grotere overlevingskansen bij een aanrijding

De overlevingskansen van een voetganger die met 30 km/u wordt aangereden zijn vier tot vijf keer groter dan bij een aanrijding met 50 km/u. Dat komt uiteraard omdat de klap van de aanrijding veel harder is naarmate de snelheid stijgt. (Bron: OESO)

Een voorbeeld:

Je rijdt in een woonbuurt en plots holt een kind achter een bal aan de straat op, een dertiental meter voor je auto. Je gooit je remmen dicht. Rij je 30 km/u, dan sta je na 13 m stil (als de straat niet nat is) en komen zowel jij als het kind er met de schrik vanaf.

Rij je 50 km/u, dan sta je pas na 27 m stil en kun je dus onmogelijk op tijd stoppen. Erger nog, op het moment van de aanrijding, raak je het kind nog met een snelheid van 50 km/u, een klap die dodelijk kan zijn. De eerste 13 m leg je immers af in de seconde die je nodig hebt om te reageren, pas vanaf de 14e meter begin je effectief te remmen. Bovendien neemt je snelheid het meeste af in de laatste meters van je remmanoeuvre, ook al gooi je van bij de eerste meter alles dicht!

 

Relevante artikels